2+1-väg vid Lyckan

Riksväg 62 är en viktig väg, både för arbetspendlare och för transporter till och från norra Värmland. Men idag är den trafikfarlig och flera, mer eller mindre allvarliga olyckor och incidenter har hänt genom åren. Trafikverket har nyligen fastställt en plan för en nio kilometer lång sträcka, från Norra Sanna till norra infarten till Forshaga. Det ska bli 2+1-väg.

Att planera och genomföra ett vägbygge är en lång process. Ofta börjar det med förstudier innan förslag till hur vägen ska byggas, eller byggas om, tas fram. När det sedan finns förslag så behöver samråd göras med de som bor och finns intill vägen. När eventuella synpunkter också har tagits in i diskussionen om hur vägen ska se ut utformas ett förslag som Trafikverket kan fatta beslut om innan bygget kan börja.

När det gäller den sträcka som nu ska byggas om på riksväg 62 så gjordes en förstudie redan 2003. Den gången var det en projektgrupp där dåvarande Vägverket och Forshaga kommun fanns med. Med studien som underlag togs ett förslag fram till åtgärder för korsningarna vid Dyvelsten samt södra och norra infarterna till Forshaga. Men inga beslut fattades i det läget. 2012 gjordes en analys som egentligen omfattade hela riksväg 62. Då konstaterades att det var flest som pendlade utmed sträckan Forshaga – Karlstad, cirka 2 550 personer. I samband med analysen föreslogs att en mötesfri landsväg med maximal hastighetsgräns på 100 km/h så småningom ska byggas utmed hela riksväg 62, ända till Ekshärad. Idag finns sådan väg från Karlstad och till Norra Sanna. Första etappen blir därför därifrån och fram till Dyvelsten. Nästa etapp blir från Dyvelsten och fram till norra infarten till Forshaga.

Generellt är det Trafikverket som har ansvar för vägar utanför tätorter medan kommuner ofta har ansvar för gator inom tättbebyggt område. Men ofta är det fler inblandade också när vägar ska byggas eller byggas om, både myndigheter och andra. Det kan vara länsstyrelsen och intresseorganisationer av olika slag. Även olika regionala organisationer som Region Värmland kan vara med samt så klart fastighetsägare och allmänhet. Att boende och andra direkt berörs, för att de använder vägen ofta och mycket, också måste få chans att säga sitt är viktigt. Detta sker i ett så kallat samråd. Så har det gått till även den här gången innan planen fastställdes. Det kom en del synpunkter som behövde behandlas.
– Nu är det ju ett tag sedan beslutet togs. Men det blir nog bra detta tror jag. Vi har en liten väg förbi vårt hus och om jag förstod det rätt kommer fler att få använda den för att ta sig ut på 62:an. Men det gör inget, säger en av de som bor nära 62:an och som vill vara anonym.

I planen som nu har fastställts för etapp ett och två står att den första etappen med mötesfri landsväg som kommer att byggas blir 4,7 kilometer lång. Den kommer att gå från Norra Sanna och fram till Dyvelsten där den slutar 500 meter före södra infarten till Forshaga. Det kommer att variera mellan två körfält i ena riktningen och ett i den andra med vajerräcke mellan. Genom Lyckan och Dyvelsten blir det ett körfält i vardera riktningen. Det finns en del svårigheter med instabila älvslänter och det har gjort att 62:an kommer att få en ny sträckning västerut mellan Norra Sanna och Lyckan. Idag är det ett skogsparti där. På den östra sidan kommer det att bli en separat gång- och cykelväg som när den kommer till Lyckan övergår till att även vara tillåten för biltrafik. Denna kombinerade väg kommer att ledas under 62:an. Porten blir åtta meter bred och får en fri höjd på 4,7 meter. Planen innebär även att en korsning vid väg 714 mot Kil, i Dyvelsten, blir kompletterad med ett vänstersvängfält för trafik söderifrån och ett accelerationsfält för påsvängande trafik norr ut på 62:an. Även gång- och cykelbanor kommer att byggas i anslutning till busshållplatser i Dyvelsten.

Det kommer även att bli tre passager för småvilt i så kallade torrtrummor. Rastplatsen kommer att flyttas 600 meter och viltstängsel kommer att sättas upp där det är skog. Det finns redan idag en del bullerskärmar och det kommer att bli ytterligare några sådana.

Nästa etapp kommer att börja vid södra infarten till Forshaga och sedan gå norrut, över berget förbi SISU, och fram till norra infarten till Forshaga, vid det så kallade Hallakorset. I beslutet står att byggstart är beräknad till 2019. Men så blir det troligen inte.
– Byggstart blir det möjligen i slutet av 2020. Därefter väntar minst två års byggtid, säger projektledaren Jonas Brandt i en av dagstidningarna.

 


ANNONS

Läs Värmlandsbygden!


Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons


ForshagaDejeNytt.se cvea.se

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.




Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.