Företagsbesök: Bröllopsbruket

Jonna Karlsson driver företaget Bröllopsbruket.

Näringslivskontoret, Forshaga kommun ger sig ut på besök lite då och då till företag i trakten.

Ännu ett spännande företagsbesök och denna gången var det på Bröllopsbruket   
En känsla av rätt – från egen jakt till egen butik

När Jonna Karlsson själv skulle hitta en brudklänning kände hon att utbudet inte riktigt räckte till. En kväll klickade hon runt på Bröllopsbrukets hemsida och upptäckte deras franchisekoncept. Dagen därpå skickade hon in ett CV – och lika snabbt kom svaret. Båda parter kände direkt att det klickade.
– Jag är en sån som bara kör. När jag tror på något så finns det inget stopp, säger Jonna.
Att starta eget företag har alltid varit en dröm, men vad det skulle bli har inte varit självklart. Tills nu.

Känslan framför allt
Bröllopsbruket erbjuder över 200 brudklänningar i storlekarna 34 till 56+. Både helt nya klänningar från utvalda designers och alla våra älskade pre-loved vi får in från tidigare brudar hänger fint blandat i butiken. Utbudet är brett och nästintill alla som kommer hit finner sin drömklänning hos oss.
– När man hittar rätt klänning ska det kännas. Man får en rysning och det syns på hela bruden att det är rätt, allt förändras, från hållningen till leendet som inte går att hålla tillbaka, säger Jonna.
Här hos oss finns också professionell sömnadshjälp – hela vägen från provning till den perfekta passformen.

Lokalt i Forshaga
Valet av plats föll på Forshaga, ett ställe där både hyran och livspusslet fungerar. Lokalen, som tidigare var en lunchrestaurang, har renoverats och mycket av inredningen är second hand – ett medvetet val både ur hållbarhets- och designperspektiv.
– Det var utmanande i början att hitta rätt lokal, men jag ville gärna finnas nära hemmaplan. Till slut föll alla bitar på plats och det kändes helt rätt.
Sociala medier, samverkan och stark lokal närvaro
Butiken har ett eget Instagramkonto som jag själv sköter. Sociala medier och Google är nyckeln till marknadsföringen, men även mun-till-mun-metoden, det är toppenbra.

Vart ifrån kommer kunderna?
– Vi får kunder från hela Värmland, Örebro och Norge. Det är en väldigt blandad kundkrets, och det är så kul att folk hittar hit.
Jag tror också att lokalt samarbete är en annan nyckel till framgång. På kort tid har jag etablerat flera samarbeten med andra företag i området, och jag är övertygad om att samverkan är vägen framåt.
– Vi är en del av ett lokalt nätverk där vi stöttar varandra, lyfter varandra och hela tiden hittar nya idéer tillsammans, säger hon.

Från succéstart till framtidsdrömmar
Sedan butiken slog upp portarna i mars har försäljningen varit mycket positiv – ett stort antal brudklänningar har redan fått nya ägare, vilket Jonna ser som ett kvitto på att konceptet uppskattas.
Högsäsongen för att köpa brudklänning sträcker sig framför allt från september till mars, men intresset är stort året runt. Inför hösten ser Jonna fram emot att delta i mässor, lansera nya kollektioner och fortsätta utveckla butiken.
– För den som är ute i sista minuten är det bara att komma förbi – vi har alltid något passande i sortimentet, säger hon med ett leende.

Avslutningsvis, vad är den stora drömmen?
Jonna ler och säger ”Att bli ännu större och ta över hela Värmland – med fler klänningar och kanske utöka med fest och bal också, vi får se”.


Företag och föreningar stötta lokalt företag

Annons